"..Salam Ukhwah Dan Salam Silaturahim Buat Para Pembaca Blog PEPIAS Ampang.."

April 29, 2010

MENGAPAI KETENANGAN HIDUP


Assalamualaikum..

Adalah merupakan keinginan manusia, tidak kira siapapun, baik para ulamak atau insan biasa, hatta mungkin insan yang sering melanggar perintah Tuhan sekalipun, mendambakan hidup yang tenang, tenteram, dan bahagia..
Rasanya sangat tidak normal sekiranya ada insan yang sanggup menolak ketenangan hidup..Pelik sungguh!!

Ketenangan menurut Islam dapat dirasai oleh siapa saja yang inginkan dan berusaha kearahnya. Adalah sangat bertuah sekiranya kita dapat mengecapi sebuah ketenangan. Meskipun kaya atau miskin, tua ataupun muda. Ketenangan itu adalah hak milik setiap hamba yang dikasihi Allah S.W.T.

Islam sering mengkaitkan kebahagiaan itu dengan ketakwaan. Ketakwaan itu menjadi prasyarat sebuah ketenangan sebagaimana janji Allah S.W.T
. Namun begitu, ternyata dalam perjalanan menuju ketenangan yang didambakan tersebut tidak semudah yang disangkakan.

Tahap keimanan dan ketaqwaan seseorang itu lah yang mengatur hati menjadi kunci hadirnya sebuah ketenangan. Islam memiliki konsep-konsep untuk mengatur hati agar tetap stabil dan jauh dari sifat keputus asaan. Di antaranya iaitu Islam melarang "israf", berlebihan dalam segala hal, berlebihan dalam makan minum, dan berlebihan dalam berangan-angan.

Semoga akhir hidup kita ini,sangat mengharapkan ketika malaikat Izrail mencabut roh, nyawa kita dalam keadaan tenang, tenteram, sehingga Allah akan memanggil kita : "wahai jiwa yang tenang pulanglah ke Tuhanmu dengan penuh redha, masuklah ke dalam golongan hambaku yang layak ke syurgaku"

InsyaAllah!!

p/s : gambar ini adalah hiasan semata-mata,tidak ada kena mengena dengan hidup atau yang mati.. Hehehe.. (",)v

No comments:

Post a Comment