"..Salam Ukhwah Dan Salam Silaturahim Buat Para Pembaca Blog PEPIAS Ampang.."

September 8, 2010

Ramadhan, muhasabah. Syawal, erat silaturrahim.

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Bulan ramadhan sudah hapir pasti akan meninggalkan kita. Bagaimanakah kita menyambutnya pada kali ini? Sama-samalah tanya diri masing, tepuk dada tanya iman. Adakah kita sedar akan kesudahan ramadhan kali ini sedangakan kita tidak pasti kemampuan kita untuk menyambut ramadhan ada tahun hadapan?

Bulan ramadhan adalah bulan yang mulia dimana bulan ini pahala dlipat kali gandakan. Adakaha kita sentiasa bermuhasabah dengan diri kita sepanjang bulan ini? Cuba renungkan kembali dari hari pertama apa yang telah kita hadapi sepanjang ramadhan kali ini.

Pelbagai ujian yang ditempuhi bagi memastikan kenikmatan berbuka dapat dirasai. Tetapi kita sering alpa apaila melampaui batasnya dalam berbuka dan meninggalkan peluang untuk bersama jemaah di masjid.

Alhamdulilah, Ihya' Ramadhan Mahasiswa Selangor (IHRAM)dapat dijalankan dengan baik sekali. Sesungguhnya program tersebut adalah salah satu medan untuk kita bermuhasabah dan merasai apa orang yang susah rasa.

Selepas ramadhan pasti syawal akan menjelang. Marilah kita bersama-sama bermuhasabah kembali dan renungkan untuk menjadi yang terbaik untuk ramadhan yang akan datang. Kita berdoa agar dipanjangkan umur dan jodoh supaya dapat diketemukan dengan ramdhan pada tahun hadapan.

Selain itu, untuk memastikan kita berjaya pada ramadhan tahun hadapan, tambahkan ilmu dan buatlah persediaan sebaik-baiknya. Jangan biarkan cita-cita ini runtuh semata-mata oleh pengaruh duniawi.

Agak sedih juga apabila terpaksa melihat ramadhan kali ini pergi. Oleh itu, bersyukurlah apa yang kita ada. Sentiasa ingat akan Allah SWT.

Akhir kata, buat yang terbaik sekarang untuk esok. Seluruh warga PEPIAS Ampang ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Semoga kita sentiasa dirahmati Allah SWT. Di bulan syawal yang bakal menjelang ini, marilah kita sama mengeratkan ikatan silaturrahim dengan mengujung ke rumah sanak saudara dan rakan-rakan.

Jangan lupa untuk datang ke jamuan raya PEPIAS Ampang :) Salam.

No comments:

Post a Comment